Thursday 4 August 2011

Wahai kawanku perokok


Wahai kawanku si perokok…aku bukan nk marahkan kamu…its up to you nk merokok pun tapi tolongla hormati org sekeliling..jgn main hembus jew dpan2 org..kdg2 hormatla org nak makan..aku pun heran apala yg ada dikepala si perokok yg xdew manner nie…dorg isap rokok xknl org…main hembus jew atas muka org xkirala atas bus ke…restoran kew…bus stand kew atau tempat2 menarik seperti tepi pantai…berasap2 berkepul2 dihembus kemuka org kemudian membuang puntung rokok merata2….
Wahai si perokok yg taw menghoramti org…aku dan yg lain2 amat berterima kasih kerana beradap menghisap rokok ketika berada dihadapan org lain….bagi perokok yg tidak tahu menghormati org..tolongla hentikannya….





Wahai kawanku siperokok…..kamu sedar atau tidak badanmu, pakaianmu, mulutmu, gigimu dan jari jemari serta kuku2jarimu berbau tidak enak dan kotor??....pernahkan kamu menghidu diri sendiri wahai perokok…walaupun sebotol minyak wangipun kamu tuang selepas merokok..baunya tetap susah hilang….kecualila minyak wangi kamu berharga RM400++ lainla kan….Wahai kawanku perokok..aku tidak berniat untuk menghina kamu..tapi mukamu yg kacak dan jelita tidak lagi kacak dan jelita disebabkan rokok…hentilah menghisap rokok..selain menghabiskan wang ribuan ringgit..kamu juga merosakkan diri kamu serta org lain…baik kamu beli mende lain daripada kamu menghabiskan rokok setiap hari…sekarang ini kamu habiskan duit untuk rokok…nanti sudah tua kamu terpaksa habiskan duit kamu untuk kos perubatan…umurmu yg sepatutnya mencecah 80an menjadi 50-60an disebabkan rokok…mahukah kamu mati awal dan tidak sempat menikmati keindahan dunia ciptaan tuhan ini?? Berfikirla wahai perokok….bukan aku benci tapi aku sayang pada kamu semua…ingatla pesanku ini wahai perokok…..kamu adalah penentu hidup kamu sendiri…

No comments:

Post a Comment